Om Hafjell Bike Park

Hafjell Bike Park omtales som Europas beste. 14 velbygde løyper gir tilsammen 25km pur moro. Vi har et omfattende løypenett for begynnere og proffer med løypemerking fra grønn til sort, akkurat som i alpint. Når du har tatt gondol og stolheis opp venter turen ned igjen med høydeforskjell på 830 meter.  

En spesiell start

Sommeren 2001 startet en vennegjeng med å bygge sykkelløyper i skjul i Hafjell Alpinsenter. En av disse var Snorre Pedersen. Under OL i Salt Lake City i 2002 treffer Pedersen daværende sjef i Hafjell, Geir Olsen. Hafjellsjefen vet ikke om sykkelløypene som begynner å ta form, og Pedersen vet ikke hvem han sitter å prater med. Geir har vært på utveksling i Park City og blitt fasinert av syklingen der, Snorre forteller velvillig om gjengen som har begynt å bygge løyper i Hafjell. I løpet av en del interessante minutter utarter det seg en informasjonsutveksling som man kan dra på smilebåndet av.

Utvikling

Resultatet er uansett at downhillsykling i Hafjell har hatt en rivende utvikling. I dag er Snorre Pedersen sjef for syklingen og Hafjell Bike Park er på toppnivå. Strålende kritikker, 10.000 syklister på besøk om sommeren, gondol og stolheis i drift for å frakte sykkelgjester. Et dyktig Bike Park crew, egen sykkelpatrulje og dyktige instruktører gjør i dag sitt for å gi deg og alle våre gjester en best mulig opplevelse.

Første tur

Når du prøver for første gang er det tre ting som viktig, se langt fremover, se langt fremover og se langt fremover. I tillegg bør du ta det rolig de første turene, lære sykkelen kjenne og gjerne bli kjent med en løype før du begynner øke hastigheten. Det er en ting som er sikkert; du kommer til smile etter første tur.

 

Enkel teknikk

Downhillsykkelen har kraftige bremser og du trenger kun å ha en finger på forbremshendelen (venstre side) og to fingre på bakbremshendelen (høyre side). Prøv å bremse litt og bli kjent med effekten i starten.

Som sagt, se langt fremover for å forberede deg på de ulike hindringene som kommer. Du står på sykkelen med pedalene vannrett gjennom hele løypa. Dette gjør det lettere å beherske sykkelen og gjør den enda lettere å manøvrere. Ha vekten litt bakpå, hælene ned, rompa opp og du står dermed komfortabelt og er klar for moro!

Husk å ta jevnlige pauser i starten selv om det er så gøy at du bare vil kjøre mer. Det er lett glemme at man blir sliten når man har det gøy! Pausene er viktige for at man ikke skal bli for sliten i bremsefingrene.

Heiser

I Hafjell benyttes gondol og stolheis for å frakte deg og sykkelen til topps. Gondolen har merkede sykkelvogner og det er plass til to personer og to sykler i hver vogn. Sett den ene sykkelen inn forlengs, og den andre baklengs, så blir det best plass. Stolheisen har påmontert stativ for sykler om sommeren, en sykkel på hver side. Heisvertene hjelper deg gjerne med å få på sykkelen de første gangene. 

Guide til downhillsykling: Hafjell del 1 - Utstyr

Guide til downhillsykling; Hafjell del 3 - Valg av løype