Vi har tatt en prat med Kristian Kjelman fra Red Bull, Onar Nymoen fra Missing Link og Erlend Dannatt fra Tendenzer for å finne ut litt mer om hvordan man bør gå frem om man ønsker å bli en sponset ski- eller brettkjører, hva som er viktig om man kommer gjennom nåløyet med mer.

Hvem er deres team-kjørere?
Kristian, Red Bull:
Skikjørere (norske):
Karina Hollekim
PK Hunder
Aksel Lund Svindal
Grete Eliassen (bor i USA)
-------------------
Andre utøvere:
Petter Northug
Gard Hvaara (Skateboard)
Jokke Sommer (Wingsuit)
Remi Meum (Snowkite)

Onar, Missing Link:
Fred Syversen
Dennis Risvoll
Pia Nic. Gundersen
Bergljot Støer
Teodor Wedum

Erlend, Tendenzer:
Thomas Dølplads
Fridtjof Fredricsson
Øystein Bråten
Johan Berg
Halvard Thon
Christopher Helberg
Erlend Dokken
Kamilla Haugen

Hva bør en skikjører som ønsker å bli sponset fokusere på?
Kristian: Først og fremst skikjøringen. For oss er prestasjoner i konkurranser og skifilmer, samt generell synlighet viktig. Løperen skal være blant topp 10 i verden eller ha potensiale til å nå det. I tillegg må vi ta i betraktning hvem Red Bull sponser i andre land - det er ikke noe mål for oss å bygge et team innen kun f.eks. frikjøring i Norge.

Onar: En skikjører som ønsker å bli sponset må ha en plan. En realistisk innstilling til hvilket nivå man befinner seg på, hvor man ønsker å komme og hvordan man ønsker å komme seg dit. Personen må også være innstilt på å jobbe hardt for å gi noe tilbake til sponsorene. De som tror det skal få alt i "hendene" får sjelden fornyet sine kontrakter.

Erlend: Når vi velger løpere er det selvsagt viktig at de er blandt de beste i sin klasse, men det er også avgjørende at de er hyggelige og sympatiske og positive personer. Vi ville aldri knyttet oss opp mot en drittsekk uansett hvor god han måtte være på ski. Andre egenskaper som er viktige er hvor godt de evner å promotere seg selv, særlig med tanke på film, bilder m.m.

Hvor viktig er personligheten til en dere skal se som et interessant sponsor-objekt?
Kristian: Personligheten er en dealmaker/breaker. Utøveren må speile et visst antall av de egenskapene merkevaren Red Bull fokuserer på, som f.eks profesjonell og uforutsigbar.

Onar: Fremstå på en positiv måte ikke bare som skikjører men også som menneske. Vi ønsker at våre kjørere skal ha en positiv innstilling og gode forbilder. Derfor er utstråling og viljen til å gi av seg selv en viktig faktor for våre kjørere.

Blir dere kontaktet av mange som ønsker å bli sponset av dere? Hva sier de?
Kristian: Vi får daglig henvendelser, noen er seriøse utøvere som vi bruker mye tid på å vurdere, følge opp og eventuelt teste, mens andre må vi pent takke direkte nei til. Standard for alle henvendelser er at vi ber om en presentasjon på mail som inneholder det vi trenger av relevant informasjon (og helst ikke mer). De mest aktuelle utøverne finner vi gjerne gjennom eget nettverk og kontakter direkte.

Onar: Vi får en del henvendelser. Det er veldig hyggelig, men dessverre er ofte budsjettene begrenset så mange gode kjørere får avslag. De fleste har utarbeidet en CV og mange har egne blogger som de viser til.

Erlend: Vi blir kontaktet flere ganger i uka om sponsorat, så nåløyet blir trangere hele tiden. De løperne vi jobber med kommer vi stort sett i kontakt med gjennom nettverket vårt.

På hvilke måter sponser dere? Penger? Utstyr? Reisebudsjett?
Kristian: Vi jobber mot å samarbeide med utøveren gjennom hele karrieren, og har i tillegg til penger og utstyr et apparat som følger opp og støtter utøveren på en rekke områder. Avhengigg av idretten kan det være ting som treningssenter med eksperter på en rekke områder, et pr-opplegg, forsikringer, gjenopptrening ved skader etc. Ikke minst har vi et nettverk som setter utøvere i kontakt med hverandre på kryss og tvers av idretter, og som gjør at de drar nytte av hverandres erfaringer og kunnskaper.

Onar: Det er ulike måter å sponse kjørere på. De fleste har rene klesavtaler, mens noen få får dekket reiseutgifter og har noe økonomisk støtte.

Hvordan plukker dere opp interessante sponsorobjekter?
Kristian: Via nettverk, henvendelser, anbefalinger, media og målrettet jobbing med talenter.

Onar: Vi bruker hovedsakelig erfarne personer i "miljøet" som tipser om unge fremadstormende utøvere. Det hender også at vi henvender oss til utøvere vi ser har vår profil.

Red Bull: Ansvarlig for teamkjørere - Julian Gursky.

Skikjørersponsing sett fra skikjørerens side Se Ole Kristian Strøm sine svar

Skikjørersponsing sett fra skikjørerens side Se Anders Backes svar