Å ta pulsen på treningen, kan gi bedre motivasjon og kondis, enten du trener for helsen eller Birken. Vi har testet pulsklokker med og uten brystreim. Ikke alle holder tritt når hjertet hamrer.

Hvis du trener, har du sikkert fått anbefalinger om å holde maksimal puls en stund, for så å kjøre ulike intervaller på 50-80 prosent av maks puls en viss tid.

SE TESTRESULTATER I TABELL HER (forbrukerportalen.no)

Å følge med på pulsen, er ikke alltid like lett, men med litt elektronisk hjelp, er det ingen sak å ta pulsen på treningsprogresjonen. En pulsklokke kan dessuten synliggjøre hvordan det går med treningsprogresjonen, og dermed hjelpe til å holde motivasjonen oppe når det røyner på.

Kvalitet og ytelse spriker veldig. Ikke alle pulsklokkene er verdt å svette for, viser Forbrukerrådets test av 20 pulsmålere. Testen er utført gjennom vår paraplyorganisasjon ICRT (International Consumer Research & Testing).

Det er ikke alle pulsmålerne i testen som selges i Norge, men siden mange handler slikt utstyr på nett eller på reise, har vi tatt med flere som finnes på det europeiske markedet.
Puls og reim

Pulsmålerne måler strengt tatt ikke selve pulsen. I stedet registreres hjertefrekvensen - de elektriske signalene som får hjertet til å slå. En reim som gir god kontakt med huden på brystet, er derfor avgjørende for å få riktige målinger, særlig når pulsen endres raskt, for eksempel ved intervalltrening.

En godt konstruert reim er også viktig for komfort og hygiene. Konstruksjon og hvordan reimene oppleves i bruk, er derfor tillagt stor vekt i denne testen som er utført på et laboratorium i Tyskland.

Det er testet tre pulsklokker uten brystreim, og samtlige får dårlige karakterer. Pulsringen er direkte ubrukelig. Vil man ta pulsen på treningen, må man altså venne seg til å gå med en brystreim.

Hvordan trene med pulsklokke

Høyteknologi på trening

Før man peser av gårde, kan det være lurt å sjekke formen. Flere av de testede pulsklokkene har en innebygget «fitness test», slik at man kan finne startformen.

Etter hvert som formen forhåpentligvis bedres, kan man følge utviklingen, da treningsinformasjonen lagres, slik at man kan få en oversikt over hvor hardt hjertet har jobbet under ulike treningsøkter.

Den mest avanserte pulsklokken, Garmin Forerunner 110, har dessuten GPS-navigator og tilkoplingsmulighet til PC, slik at man kan få opp detaljert informasjon om belastning, treningslengde og til og med høydeforskjeller langs løypa.

Testvinner

Testvinneren er Polar FT60 med 75 poeng
Polar FT40 kommer på andre plass
Garmin Forerunner 110 gjør det også veldig bra

Beurer PM62 er den beste av de billigste med sine 800 kr

Pulsmålerne som kommer ut med middels og dårlig karakter er ikke til salgs i Norge.

Se hele tabellen her