Teknikktips

1. Det er en myte at du skal ligge bakpå når du står offpiste, regelen er at du skal ha keeperstilling. Altså litt bøy i knærne, passe fremoverlevnt og hendene opp og frem. Dette er egentlig veldig logisk når du tenker på hvordan du står mest mulig stødig på et gulv. Det er vanskeligst å dytte en person overende når han står i keeperstilling, fremfor å stå litt bakoverlent eller for fremoverlent. 

Denne keeperstillingen gjelder uansett om du står alpint eller telemark og om du står i bakke eller i pudder. Med keeperstillingen er du best mulig forberedt til å takle varierende forhold i offpisten, og det gjør også at du får maks press på skiene.

2. Skal du utfor et drop, stort eller lite, er det først og fremst viktig å tenke på tre ting.

Har du litt fart inn på droppet har du vil du etter all sannsynlighet få en mykere landing enn om du mer bare slipper deg ned nesten uten fart.  Husk å ha sjekket landingen og ca høyde på droppet først for å vite at du ikke dropper noe som er for stort eller at du får noen overraskelser i landingen. Man kan gjerne ta litt sats idet man kjører utfor droppet, om det ikke er altfor høyt.

Når du har fått luft er det utforstilling som gjelder. Altså hendene frem, trekke skiene litt opp og passe fremoverlent. De aller fleste av oss vil ha godt av å lene oss mer fremover enn det vi gjør til vanlig.

Når du lander er det om å gjøre å lande i keeperstillingen, altså med kroppsvekten godt over skiene og at skiene er mest mulig parallelle med terrenget du lander i. Dersom du klarer å lande i keeperstillingen og ikke er for langt bakpå vil du ha full kontroll fra skiene har truffet bakken, og kan starte svinger for å redusere hastigheten. Den vanligste feilen ved landing etter at man har droppet er å lande litt bakpå, noe som gjør at du vil skyte fart uten å ha særlig kontroll og du vil gjerne bruke endel høydemeter på å få kontrollen igjen eller stoppe. Det ser jo fetest ut om man kan fortsette direkte videre med full kontroll etter et drop. 

3. Terp skiteknikken i preparerte løyper hvor du vet at du ikke får deg overraskelser for eksempel fra varierende snøforhold. Da kan man finjustere teknikken på mange måter. En ting som jeg selv synes preparert nedfart er fint for er å trene på begrensning av hastighet når jeg kjører store svinger, slik at man ikke bare aksellererer mer og mer for hver sving og må skrense for å begrense hastigheten. 

4. Hvordan unngå vibrerende ytterski? Vibrerende ytterski kommer av at det er store krefter i sving og at lårene ikke helt klarer å holde skiene med konstant trykk mot bakken. Ett tips her er å legge mye kraft i starten av svingen, da motstanden på skiene er minst i løpet av svingen. Dersom du legger kraften/trykket senere i svingen, er det mere kraft i sving og du vil måtte jobbe mer for at ytterskien ikke skal vibrere. 

5. Overkroppen din skal vende mest mulig i fallretningen av fjellsiden, ikke den veien skiene peker.

6. Storslalomteknikk er basisen for all type skikjøring, behersker du den type teknikk så behersker du skikjøring uavhengig om det er offpiste eller preparert.

7. Meld deg på teknikkurs, skiskole (sørg for at du får en dyktig instruktør), freeride camp eller liknende og få erfarne instruktører til å rette på teknikken din. Dette gjelder selv erfarne skikjørere! 

8. Få noen til å filme deg når du kjører pudder og preparert løype. Da kan du selv ofte se noen av tingene du kan forbedre og som du kanskje ikke var klar over at du gjorde.

Se videoen under og følg nøye med på skiteknikken til Eirik Finseth og Aksel Lund Svindal

(dersom videoen ikke dukker opp kan du se videoen her)

Howie Arnstad har laget denne filmen fra Adamants i nærheten av Revelstoke, BC. Se Howie Arnstad på vimeo
Stillbilder Endre Løvaas