I et internasjonalt marked med sterk konkurranse og etterdønninger etter finanskrisen er vi meget godt fornøyd med dette resultatet sier turistsjef i Hemsedal Gunn Eidhamar. Veksten er god både i det norske markedet (+ 14 %) og i våre hovedmarkeder internasjonalt som er Danmark (+ 12 %), Sverige (som fjoråret), Tyskland (+21 %) og Nederland (+23 %). Kun Russland og Storbritannia viser tilbakegang. Hele 51 % av gjestedøgnene i Hemsedal i vinter var internasjonale.

Hemsedal Turistkontor tror at hovedårsakene til denne gode veksten er:

- En lang alpinsesong med stabilt vintervær fra 7. november 2009 – 2. mai 2010
- Hemsedal er kjent for snøsikkerhet og høy kvalitet på alpinbakkene
- Sterk markedsføring i alle prioriterte marked og et godt online bookingsystem
- En langsiktig internasjonal satsing i utvalgte marked
- Vekst i nye varme senger av høy kvalitet og som ligger ski inn ski ut (kom til sesongen 08/09)
- Mye god presseomtale i internasjonale medier
- I flere undersøkelser er Hemsedal kåret til Norges beste skidestinasjon

Tar man med den rekordhøye bruken av private hytter i Hemsedal (60 bruksdøgn i snitt) har Hemsedal godt over 1,5 millioner gjestedøgn i året. Den gode veksten som Hemsedal har hatt inspirerer til videre utvikling av reiselivet i bygda, og er en viktig inspirasjon for alt personale som arbeider innen hele verdikjeden.