En undersøkelse utført av Dagens Næringsliv viser at alpinanleggene har økt heiskortomsetningen med 20 prosent, til 860 millioner kroner denne vinteren.

Mye snø

- Da jeg startet i bransjen i 1993, ble det omsatt for mer i tyggegummi enn i heiskort. Nå nærmer vi oss milliarden i heiskort. Det er nesten ikke til å tro, sier Andreas Rødven i Alpinanleggenes Landsforening til DN.

Mye snø i anleggene er den største grunne til at omsetningen øker, og de fleste melder om at det fortsatt er relativt gode forhold.

Geilo har slitt med mye vind i årets sesong, men kan allikevel skilte med økt salg av heiskort. Ifølge Einar Øyo i Geilo har fem-seks millioner blåst bort som følge av mye vind.

Store investeringer

Det er ikke bare snøen som er skylden i økt omsetning, men også alle investeringene som har blitt gjort i anleggene.

- Det er jo alltid den balansen vi forsøker å finne mellom nye investeringer i alpinanlegget og nye senger, sier markedssjef Jean Francois Gehin i Hafjell Skisenter til DN.

Anleggene kunne i år nyte godt av hytte- og leilighetsboomen rundt alpinanleggene de siste årene.Den enorme veksten i antall hytte gjør at folk drar til hyttene i stedet for å sitte hjemme i byen i helgene.

Ifølge Rødven har de drevet med markedsføring direkte mot de største byene for å få folk til å innse at selv om det ikke er snø i byen så er det snø i fjellene.

I tillegg melder Rødven at de har hatt mer penger til internasjonal markedsføring denne sesongen og at det har bidratt til flere utenlandske gjester i norske alpinanlegg.