Prisen ble delt ut under høytidelige rammer under en mottakelse i de nordiske lands felleshus den 5.mars i forbindelse med ITB i Berlin. Reiselivssjefen for Innovasjon Norge i Tyskland, Christoffer Rosenkilde mottok prisen på vegne av Hemsedal Turistkontor.

Juryens begrunnelse (oversatt fra tysk):

Av over 70 deltakere gikk prisen for beste "suksesshistorie" til Hemsedal Turistkontor. Hemsedal er først og fremst kjent som vinterdestinasjon. Den kontinuerlige utviklingen av sommerprodukt gjør også Hemsedal til en suksessrik sommerdestinasjon. De besøkende blir tilbudt et stort mangfold av sommeraktiviteter, fra vandreturer og 14 ulike sykkelruter, fjellturer med historisk sus til elg - og ørretsafari.

Juryens begrunnelse: "Utviklingen av Hemsedal som sommerdestinasjon har stor betydning fordi den sikrer helårige arbeidsplasser. Hemsedal gjør med sine innovative ideer mye ut av sine muligheter. Dessuten har den gode statistikken over 22.000 deltakere på Topp 20 vandreturene i 2006 overbevist. En bonus er Hemsedalskortet som er gratis og den originale ideen med ørretsafari i våtdrakt (Norske Opplevelser).

Hemsedal Turistkontor er stolt over at Hemsedal får denne prisen og takker alle som har vært med å bidra til utviklingen av sommeraktivitetene for solid innsats så langt. Prisen viser at tilrettelegging av aktiviteter og utvikling av et stort aktivitetsmangfold for alle ferdighetsnivå også om sommeren er av stor betydning.