Idéen om å lage en Super G trasé i Sauda skisenter dukket opp for snart sju år siden. Siden den gang er uttallige dugnadstimer lagt ned i arbeid fra startpunktet på Smalanuten (740 moh) og ned til målområdet (ca 350 moh).
Jakob Svandal var en av pådriverne bak byggingen, og husker godt turene til Hovden, og arrangementet "Hovden i farta".
- Det var da vi fikk idéen for første gang, og i tillegg kom det ønske fra Rogaland alpinkrets om å tilrettelegge en slik trasé her i fylket. Når Norges Skiforbund langt på vei signaliserte økonomisk støtte til prosjektet satte vi i gang og var relativt raske med å gjennomføre jobben, forteller Svandal.
- I etterkant ser vi at det var helt rett å satse på Super G mener han. Uansett hvor vi reiser på ski i Norge treffer vi folk som har vært i Sauda og kjørt fartsrenn i løpet av de siste årene - og de er fulle av lovord. Løypa har fått et veldig godt rykte, spesielt i trenermiljøet, sier han.

Når et fartsrenn arrangeres er sikkerheten ekstremt viktig. Som en kuriositet kan det jo nevnes at det går med nærmere 1500 meter sikkerhetsnett til løypa!

Fra fjern og nær
Super G rennet samler til sammen nærmere 70 aktive, med deres foresatte. I tillegg er det en stor gruppe aktive under 10 år som kjører storslalom. Til sammen betyr dette hundrevis av tilreisende fra fjern og nær. Noe som betyr klingende mynt i kassa for både skisenteret og overnattingsstedene i Sauda.
Rennet er kvalifiseringsrenn for Alpin landscup og Hovedlandsrenn for skikretsene Rogaland, Agder og Telemark. Enkelte løpere kommer enda lenger fra. I fjor deltok det faktisk løpere fra Bærum skiklubb.

Høy standard
Ragnar Fosstveit er trener i alpingruppa, men har solid erfaring og bakgrunn fra mange år i Norges Skiforbund. Med over 200 reisedøgn i året over flere år har han fulgt mange av landets mest talentfulle alpinister på nært hold. I tiden som ansatt i skiforbundet hadde han hovedansvar for den fysiske treningen til både Europa-cup laget og juniorlandslaget.

Fosstveit mener arrangementet i Sauda spiller en viktig rolle i rekrutteringen av fremtidige fartsfantomer.
- Dette er jo primært et renn for aldersbestemte klasser, fra 10 år og opp til klassen for damer junior/herrer junior. Det er svært sjelden at yngre utøvere har muligheten til å kjøre fartsrenn, derfor er det så ekstremt viktig at man i Sauda har klart å etablere et kvalitetsrenn av denne typen.
Ragnar Fosstveit er en av to som "stikker" løypa foran neste helg, og han synes selve traséen er noe av det mest optimale han har sett av fartstraséer for aldersbestemte klasser.

- Løypa fra Smalanuten er en komplett Super G nedfart. Den er tidvis bratt, man har skråkjøring, glistrekk og hopp. Det er faktisk vanskelig å finne tilsvarene gode treningsmuligheter.
Nettopp treningseffekten er noe av det viktigste ved denne weekenden, mener Fosstveit. Han har sett mange juniorløpere som har god timing og teknikk i forhold til slalom og storslalom, men mindre erfaring fra fartsdisiplinene.

- Under oppholdet i Sauda får de unge anledning til å bli "dus" med høy fart, og det er viktig skal vi få nye utgaver av Aamodt og Lund Svindal til alpintoppen en gang i fremtiden.
Fosstveit nøler ikke med å oppfordre publikum til å ta turen opp i skisenteret for å bivåne arrangementet. Dette er faktisk vel så spektakulært å se på som alpine øvelser på TV, mener han. Farten er opp mot 100 kilometer i timen, og når små kropper på mellom 40 og 50 kilo skyter forbi som geværkuler snakker vi stor idrett, avslutter han.