DPS er en av de mange små skiprodusentene som har drevet utviklingen av moderne frikjøringsski framover de siste årene, og hevder at de i dag fortsatt bygger verdens mest avanserte ski for frikjøring og pudder. Nå er de aktuelle med Spoon, en ski som i profil kan se ut som den har vært kjørt over av tråkkemaskinen, men som skal ha helt spesielle evner for de som vil surfe på puddersnø.

"Vi drives og inspireres av å designe de perfekte skiene, for de som virkelig lever og ånder for sporten"
- Stephan Drake, gründer DPS


DPS, eller Drake PowderworkS, startet i 2005 som et prosjekt for å lage den perfekte skien, og er i dag ett av mange små skimerker som har blitt startet i det små, har vokst seg større, overlevd. Endel av de små nykommerne har gitt de store, etablerte skimerkene både konkurranse og hodebry - samt også inspirasjon og regelmessige spark i baken gjennom de siste årene. DPS leder ikke an i forhold til å spise andeler av kundenemassene til K2, Völkl, Atomic osv, men det kan hende de har fått utviklingsavdelingene hos noen av de store merkene til å føle seg litt trege i blant.

- På DPS passer vi på at skiene, skikjøreren och skiutvikleren har et alltid nært samspill, og den tenkemåten gjennomsyrer hele vår organisasjon, helt ut til våre forhandlere, sier gründeren Stephan Drake. DPS-kunder er dyktige skikjørere med som oftest langt over middels peiling på skiutstyr, og er ute etter det absolutt beste på markedet, fortsetter Drake, som har brukt hele livet sitt på å reise jorden rundt på jakt etter den beste skikjøringen.

-  Vårt mål har alltid vært å lage de best tenkelige skiene ved hjelp av de beste tilgjengelige materialene, fortsetter Drake.

Romfartsteknologi
Den nå Salt Lake City -baserte skiprodusenten med rundt 10 faste ansatte bruker karbonteknologi fra aerospace-industrien i kombinasjon med banebrytende design for å lage verdens mest avanserte ski. DPS var først ute med å lage karbon-ski med sandwichkonstruksjon, lagde den første pintail-skien med 120mm midjebredde samt den første fullrocker-skien med innsving under foten. DPS hevder at det var de som hentet ordet “rocker” fra surf- til skiverdenen, et ord som er helt sentralt i de fleste av de store skiprodusentenes produktkataloger i dag. Nå er skimerket aktuelle med et nytt banebrytende konsept - Spoon.

- Spoon er vårt hittil største RD&D-prosjekt. Det har tatt oss fire komplekse 3D-prototyper for å finne rett form på skiene, foteller Drake.

Sladde-skje
Pudderskien Spoon lanseres i løpet av denne sesongen, og vil kanskje se like fremmed ut i heiskøen som de første skiene med omvendt spenn gjorde da de kom for noen år siden. Ved første øyekast kan det nesten se ut som et par vanlige fatskis som har blitt glemt utenfor afterskien og kjørt over av tråkkemaskinen - i alle fall prototypen. Dette er skiene for å ta surfing på puddersnø enda ett hakk lenger, spesiallaget for å gjøre “floaters”, svære “prays” og for sladd i svigene. På fagspråket; Spoon har konveks fortupp som kombineres med kontinuerlig rocker under foten og en unik avfaset kant. Dette skal gjøre skiene ekstremt lette å “slarve*” med i pudder. Det som gjør skiene mest spesielle å se på er imidlertid det som DPS kaller for "cleats", altså knotter eller mer beskrivende bulker på formen, som ved første øyekast kan se ut som skader på skiene. Disse bulkene skal gi feste og kontroll på hardt underlag.

Se bildeserie med flere detaljbilder av prototyper på spoon-skiene.

*Slarve - en kombinasjon av ordene “slide” (evt “sladde” på norsk) og “carve”. Slarve innebærer at man kjører en form for skjærende svinger i dypsnøen og samtidig lar bakskien sladde ut for å variere svingradiusen.

Se demo-filmen der Drake selv kjører Spoon-skiene i Utah-snø: 

 


Porsche-ski
Med romfarts-teknologi og karbonmateriale er DPS naturlig nok ikke noe billigmerke, og intill ganske nylig var skiene kun mulig å få tak i gjennom forhåndsbestilling av din custom-tilpassede modell på nettet. Nå finnes skiene å få kjøpt hos et lite knippe norske forhandlere. Og prisen? Den starter på over 7000 kroner, og da er det for den billigste typen. DPS-skiene kommer nemlig i to forskjellige konstruksjoner, Pure og Hybrid, med ulik pris. Pure er, som navnet tilsier, en ren karbonski med nano-teknologi. I hybrid-utgavene er det brukt glassfiber og bambus, i tillegg til karbon.

- Med en distinkt prisforskjell henvender de to konstruksjonene seg til ulike kundegrupper, på samme måte som en Porsche 911 Turbo og en Porsche 911 lokker ulike typer kunder, sier Stephan Drake. 

Ikke bare selvskryt
Mens de nye Spoon-skiene skal flytte grensen enda lenger utover, og enda dypere, i forhold til rendyrkede pudderski, dekker de tre andre modellene fra DPS (i tillegg til to egne modeller for jenter) resten av spekteret fra pist til frikjøring. Gjennom årene har DPS høstet en rekke priser og utmerkelser for skiene sine, som beviser at dette er mer enn bare "amerikansk selvskryt". Her er topplisten av utmerkelser for høsten 2012 alene:

  • Backcountry Magazine: Wailer 99 og Yvette 112RP, Editor’s Choice.
  • Freeskier Magazine: Wailer 99 og Nina 99, Editor’s Choice.
  • Outside Magazine: Wailer 99, Editor’s Choice.
  • Skiing Magazine: Wailer 99, Official Selection.
  • Ski Canada: Wailer 99, Official Selection.
  • Skiing Magazine: Wailer 112RP, Tester’s Choice.
  • Powder Magazine: Wailer 112RP, Yvette 112RP, og Lotus 138 ‘Dream Trip Award’ winners.
  • Ski Canada: Cassiar 80, Official Selection.
  • Skiing Magazine: Cassiar 80, Official Selection.
  • Åka Skidor: Wailer 112RP, Bronze Medal.
  • Skieur: Wailer 99, Palme Medal.

Det meste av årets ski er allerede solgt ut på produsentens hjemmeside, men de er fortsatt å få tak i hos forhandlere. I Norge er det kun Rå Sport i Oslo samt to butikker i Tromsø, Pyramiden Sport og Friluftsbutikken, som har kjøpt inn DPS-ski.

Sugen på å prøve? Det får du mulighet til - sammen med det meste av ski fra de aller fleste produsenter - på skitesthelgen i Hemsedal 1.-2. desember samt i Åre 14.-16. desember. De nye spoon-skiene vil dog ikke være tilgjengelig for test, oppgir DPS til skiinfo.no.

link: www.dpsskis.com