Importøren av Snowscoot i Norge, Ximco, gir oss her litt informasjon om dette alternative leketøyet på snø, litt om teknikk og hvordan Snowcoot brukes i heis og bakke:

Snowscoot er en blanding av et snowboard og en bmxsykkel. Det ble funnet opp av noen bmxkjørere i alpene i vintersesongen 1991/92. Kjøremønstre og hvordan du bruker snowscoot minner mere om monoski. Styre og frontskien er kun der for å opprettholde balanse og viktig at denne peker i fartsretningen. Teknikken bygger på de samme prinsippene som ski og snowboard og det er å få snowscooten opp på kant. Dette gjøres ved å legge press på "innerski". Dette er både sving og stoppbevegelsen. Presset avgjør hva det blir. Husk og bruk fotbøylen og sikkerhetslinen. Prøvå være avslappet i bein, armer og skyldre. Ha også en liten knekk i armer og knær. Dette vil også ta av for eventuelle støt og humper i bakken.

Læringskurven er relativt høy og det er ikke mange svingene før teknikken sitter. Husk på ved prøving av svingteknikk er å ha litt fart slik at du har mulighet til å få snowscooten opp på kant. Ellers blir det som snowboard at du sklir fra side til side uten kontroll.

Snowscoot er veldig snill mot dårlige knær og kan brukes av alle. Enkelte som ikke kan stå på ski kan fint bruke snowscoot uten overbelasting og de kan nyte snøen som alle andre.

Snowscoot kan fort forvandles fra en snill og ufarlig vinteridrett til det ekstreme i løpet av sekunder. Derfor er det viktig å bruke beskyttelseutstyr og ta forhåndsregler ved bruk. Ved hopp er det viktig å komme rett ut kommer du skjevt er det vanskelig å hente seg inn. Ikke ulikt snowboard. Derimot kan du frigjøre deg fra snowscooten ved å "hoppe av". Ved konkurranser og lignene kan det være lurt å ikke bruke sikkerhetslinen for å ikke havne oppe på snowscooten ved landing. Vilmannskjøring vil kun sette snowscoot i et dårlig lys og kan få fatale konsekvenser. Dette kan få følger for alle som liker snowscoot og ønsker at det skal bli en naturlig del av miljøet i en slalombakke.

Slik tar du heis med Snowscoot

Stolheis er det enkleste. Ved påstigning er det å holde godt fast i styre og sette seg på stolheisen og sette bena i fotbøylen. Len deg deretter bakover for å ta ned sikkerhetsbøylen og vil bakskien på denne. Ved avstigning blir det å gjøre det samme for å få opp sikkerhetsbøylen. Når brettet settes på snøen blir det å skyve fra heisen med det ene benet og komme seg klar av heisen.

T-krok er noe mere komplisert og krever litt mere for å komme seg opp. Her lønner det seg å være to slik at du får balansen riktig og ikke sklir av heisen. Her er det viktig å holde frontskien rett frem hele tiden slik at du ikke får snowscooten i ubalanse. Hold fast i styre med en hånd og få tatt t-kroken med den andre. Her må en fot være i fotbøylen. Så fort du begynner å skli fremover må du ha begge hender på styre og beina i fotbøylen. Ikke lag for mange bevegelser for det kan være vanskelig å hente seg inn. Prøv å slapp av så mye som mulig. For mye anspenthet vil kun føre til slitene muskler og stor sannsynelighet til at du ikke når opp til toppen.

Løssnøkjøring er en fryd og teknikken er å lene seg bakover og presse frontskien opp av snøen. Ikke ulikt snowboard og ski.

Snowscoot forbudt eller lovlig i skianlegg?

Vi lider fortsatt under det faktum at vi ikke er mange nok og at det er lett og si nei. Økonomisk utgjør vi ingenting forskjell for skianleggene. Vi er der som snowboard var for 20 år siden.

DNV og ALF kommer med retningslinjer til skianleggene og de ønsker at vi blir avskildt fra ski og snowboard og trenger egene trasèer som f.eks rattkjelke. Vi er selvsagt uenig dette og mener at vi er som en monoski med styre og ingenting annet. Derimot står skianleggene fritt til å gjøre opp sin mening om snowscoot.

Vi har fått lov til å kjøre i veldig mange forskjellige skianlegg rundt omkring i Norge. Det er også på grunn av at sykkelsporten har fått et veldig oppsving og mange skianlegg har sykkelaktiviteter om sommeren. Vi ser at flere blir positive til oss nå og at det er flere som ønsker et alternativ til ski og snowboard. Vi trenger bare å ufarliggøre snowscoot for å kunne bli akseptert som en vintergren av ALF og skinorge. Vi i Norge og Sverige er mere konservative enn landene på kontinentet og har derfor mindre aktivitet av snowscoot enn sammenlignbare land i Europa.

Video av Snowscoot i pudder

Video av Snowscoot - rails og bigjump

Dudo Antalik Snowscoot riding 2011 from Zuza El Kloko on Vimeo.

Importør av Snowscoot til Norge er Ximco.no (for priser og mer info)