Myrkdalen lanserer i morgen sin nye visuelle identitet og merkevareplattform.
– Vi må tørre å tenke stort. Vi rigger oss nå for å gå i konkurranse også med internasjonale destinasjoner, sier administrerende direktør Elin Bolann.
 
Den nye profilen er utviklet i samarbeid med Creuna, som er ledet av vossa-personligheten Arne Hjeltnes. Den legger vekt på den kontrastfulle naturen, og speiler også den vågale vossakulturen.
– Myrkdalen er inne i en ny fase.  Merkevareplattformen gir oss en tydelig identitet, som blir et viktig verktøy i arbeidet for å nå våre ambisiøse målsetninger, sier Bolann.

Helårsambisjoner
Etter et tiår med eiendomsutvikling, har Myrkdalen gått fra å være hytteby til å utvikle seg mot en komplett helårsdestinasjon med hotellfasiliteter og servicetilbud. Den nye stolheisen som nå er under bygging åpner nytt skiterreng og løser kapasitetsutfordringene anlegget har hatt i perioder de siste sesongene.
– Den nye merkeplattformen og den nye profilen vil bidra til at vi når målsetningene våre: Å styrke attraktiviteten i alle sesonger og på en måte som gir lønnsom vekst året rundt. Dermed skaper vi også helårsarbeidsplasser og positive ringvirkninger for hele regionen, sier Bolann.
Omsetningen og besøkstallene har gått opp hvert år siden den første skiheisen ble montert. De siste årene har også internasjonale gjester funnet veien til Myrkdalen, som er rangert som en av Europas mest snørike destinasjoner. Nylig ble Fjord Norge-regionen kåret til et av verdens beste reisemål for aktive naturopplevelser.
– Det vi har å tilby er ekte. Ekte folk, ekte natur, ekte opplevelser. Vår nye identitet er ikke bare lakk på overflaten. Den speiler hva destinasjonen vår faktisk kan levere, sier Bolann. 
 
Kjemper mot internasjonale helårsdestinasjoner
Likevel trengs det målrettet arbeid for å skape reiselyst blant potensielle kunder i inn- og utland.
– Myrkdalen kjemper ikke bare mot Trysil og Hemsedal, men også mot internasjonale helårsdestinasjoner. Dersom Myrkdalen skal tiltrekke seg skientusiaster om vinteren og turfolket om sommeren, må de skape en identitet, en profil og et innhold som skiller seg ut, forteller Arne Hjeltnes i Creuna.