Vår nettside bruker cookies hovedsaklig for trafikkmåling og optimalisering av innhold. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies her. Personvernpolicy
Ok

Dag 6: Vignettes-hytta til Zermatt

21st Oktober 2016 | Christine Amdam

Haute Route fra Chamonix til Zermatt - ©Mattias Erlandson

En veldig glad gjeng foran Matterhorn siste dagen.

Foto: Mattias Erlandson

Vi kunne ikke helt forstå at dette var siste dagen av dette fantastiske eventyret. Dette er den lengste etappen og vi skulle gå omkring 30 kilometer på ski. Vi startet tidlig med hodelykter, og da vi kom på toppen av det første passet var klokken halv syv, hodelyktene slått av og himmelen var brennende rosa. Vi skulle til sammen over tre pass som alle var på litt over 300 høydemetre hver.

Vi måtte av med ski og på med stegjern et stykke. Vi merket at det var en lengre distanse, og på et tidspunkt hadde vi veldig lyst til å skru opp tempo. Dalen føltes så uendelig lang. Men guiden vår holdt et rolig og jevnt tempo hele veien.

Vi gikk opp et pass med skiene på sekken den siste dagen. Nydelig utsikt da vi kom på toppen. - ©Mattias Erlandson

Foto: Mattias Erlandson

Den siste dalen var lang og seig og selv kjente jeg at jeg begynte å bli skikkelig sliten. Det var vanskelig å finne riktig temperatur, og vi hadde et par stopp hvor jakker gikk av og på. Jeg fokuserte på å ta et steg av gangen og visste at det skulle bli masse moro nedkjøring når vi kom til toppen.

Sakte, men sikkert begynte toppen av Matterhorn å komme til syne og det var en herlig følelse. Vi var en rimelig glad gjeng som ble fotografert med Toblerone-fjellet i bakgrunnen. Nå var det bare kos igjen, 2000 høydemetre med pur glede!

Nedkjøringen til Zermatt var vakker, spennende og bød på noen sider med digg pudder. Man kjører på bre store deler av nedkjøringen. Jeg ble fascinert over de gigantiske sprekkene jeg kjørte blant. Det var veldig betryggende å ha en lokalkjent guide i front som visste akkurat hvor han skulle ta oss.

Vi fikk noen superfine nedkjøringer den siste dagen. Det var utrolig kult og litt skremmende å kjøre blant de store bresprekkene. - ©Mattias Erlandson

Foto: Mattias Erlandson

Etterhvert kom vi til tregrensen og det dukket opp små hytter og vi kunne skimte en vei. Det vi ikke var helt klar over var at vi måtte ta skiene på sekken igjen og traske et godt stykke bortover veien. For å komme oss opp til anlegget i Zermatt måtte vi kave i dyp snø gjennom skogen. Det var litt hat, men veldig deilig å endelig kunne spenne på skiene og cruise ned løypene i Zermatt. Vi var fremme!

I Zermatt fant vi frem til hotellet hvor bagasjen vår lå og ventet på oss. Dere kan jo bare tenke dere hvor fantastisk det var å hoppe i dusjen og få på seg rene klær. Vi feiret med burger, øl og dansing på after ski. Turen kunne ikke vært bedre! Det at vi hadde seks dager med strålende sol er helt ufattelig. Haute Route-entusiast og nå forfatter Bjørn Lytskjold har nettopp gitt ut bok om Haute Route på norsk, og han har gått turen omkring 15 ganger. Et par ganger har han opplevd noe lignende som det vi opplevde. De fleste opplever snø, vind og null sikt i hvert fall en dag på turen.

Matterhorn med sin kjente profil. - ©Øydis Kristine Flateby

Matterhorn med sin kjente profil.

Foto: Øydis Kristine Flateby

Annonse

Bildegalleri

Brukernes snøkommentarer fra mobil

Vaset +

159 dag(er) siden - Vaset.

Stranda Skisenter +

Tynt lag pudder oppå skare i skyggen, myk vårsnø (20-30 cm) i solsiden.

159 dag(er) siden - Stranda Skisenter.

Pudder 6cm
Gaustablikk - Gaustatoppen +

Perfekte forhold, både i bakker og været sist helg

176 dag(er) siden - Gaustablikk - Gaustatoppen.

Vårsnø 0cm
Myrkdalen - Voss +

Herlige forhold i vinterferien 2017. Godt preparerte løyper og akkurat passe mye folk. Ingen kø.

198 dag(er) siden - Myrkdalen - Voss.

Maskinpreparert 5cm
Beitostølen +

202 dag(er) siden - Beitostølen.

Preparert pudder 0cm

Annonse

Dagens snøfall

Ingen skisteder har fått nysnø idag – Pray for snow!