Norge

Houdini i medvind

18th January 2017 | skiinfo.no

Houdini i medvind- ©Kristian Harby

Sports- og friluftsmerket Houdini har åpnet "hub" i Oslo. Det er den første butikken Houdini åpner utenfor Sverige.

Foto: Kristian Harby

Houdini har mottatt prestisjefull pris for sitt bærekraftige fokus og er aktuelle med nyåpnet signaturbutikk i Oslo. 

Eller, en helt vanlig butikk er det ikke. Den nye butikken i Hegdehausveien i Oslo kalles ”Houdini Hub”, og er den første butikken Houdini åpner utenfor Oslo. 

Hva er så en Hub?

— Hub betyr knutepunkt. Vi hadde ikke lyst til å kalle det butikk, brand store eller flagship store. Dette er nemlig mye mer enn en vanlig butikk, forteller Josef Nyström i Houdini Sportswear Norge til skiinfo.no.

I tillegg til at det skal selges klær vil det bli en rekke aktiviteter og arrangement i butikken. Og Nyström har planene og ambisjonene klare:

— Vi skal ha vår første morgenyogasession i huben 31. januar. I tillegg har vi planer om å ha after work en gang i måneden, inspirerende forelesninger, workshops og lignende som skal være åpent for alle. Man kan også leie klær, levere klær til bruktsalg, reparasjon og til slutt resirkulering, sier Nyström.

Huben åpnet i Hegdehausveien i Oslo rett før jul. Fra venstre Josef Nyström, Houdini Sportswear Norge, Eva Karlsson, Houdini Sportswear og Peter Gigris, Snøhetta.  - © Kristian Harby

Huben åpnet i Hegdehausveien i Oslo rett før jul. Fra venstre Josef Nyström, Houdini Sportswear Norge, Eva Karlsson, Houdini Sportswear og Peter Gigris, Snøhetta.

Foto: Kristian Harby

Samarbeid med Snøhetta

Du finner ikke noen vanlig kasse i butikken, men blir møtt av et hangout-område. Naturen er inspirasjon og utgangspunkt for arkitekturen.

Det nye Houdini-miljøet er konseptualisert, designet og utviklet i tett samarbeid med det verdensledende arkitekt- og designfirmaet Snøhetta, med mål om å reformere og skape en ny kundeopplevelse.

— Interiøret er karakterisert av lette furuelementer i varierende størrelse og dimensjoner. Skalerbare og modulære møbler gir en dynamisk og rolig følelse sammen med de røffe sementveggene, skriver Houdini i en pressemelding. 

Og Josef Nyström i Houdini Norge er fornøyd med resultatet.

— Det er en nydelig butikk. Den er annerledes enn andre butikker, og man får en god følelse når man kommer inn i lokalet. Det har for eksempel vært flere arkitektstudenter innom for å se og få inspirasjon, sier han.

Pris for fokus på bærekraft og miljø

Houdini designer og lager produkter der bærekraftighet og funksjon alltid går hånd i hånd. På fredag ble de årets vinnere av H&M og ELLEs councious award som ble delt ut på den prestisjefylte ELLE-gallaen i Stockholm. Og de vant nettopp på grunn av sitt fokus på miljø og bærekraft.

”Bærekraft er kjernen i alt selskapet gjør: Fra design og nøye utvalgte materialer, til engasjementet i å forlenge levetiden, samt å resirkulere sine egne materialer for å skape nye plagg”, skriver juryen i sin begrunnelse.

 

Houdini fikk årets H&M og ELLEs councious award under ELLE-gallaen i Stockholm fredag 13. januar. Mia Grankvist (f.v.), Hanna Lindblad, Eva Karlsson og Jesper Danielsson fra Houdini tok i mot prisen.  - © Houdini Sportswear

Houdini fikk årets H&M og ELLEs councious award under ELLE-gallaen i Stockholm fredag 13. januar. Mia Grankvist (f.v.), Hanna Lindblad, Eva Karlsson og Jesper Danielsson fra Houdini tok i mot prisen.

Foto: Houdini Sportswear

— For oss er prisen en anerkjennelse av at bevisstheten på vårt miljø- og samfunnsansvar har økt. Vi har jobbet med disse spørsmålene i mange år, og vi håper at dette fokuset vil spre seg, sier administrerende direktør i Houdini Sportswear, Eva Karlsson. 

Bærekraft er ikke et separat tema for Houdini, men en integrert del av alt de gjør.

— Det er alle sin oppgave, og noe vi alle tenker på hele tiden, sier Josef Nyström.

Tidligere vinnere av H&M og ELLEs councious award er Fillipa K (2016), Lily Cole (2015), Bruno Pieters (2014) og Stella McCartney (2013).

— Det betyr masse for Houdini å vinne denne prisen. Det betyr også mye at det gir oss oppmerksomhet utenfor den kretsen og målgruppen vi vanligvis har, avslutter Nyström.

Bildegalleri

Houdini med egen butikk i Oslo. - © Kristian Harby
Houdini med egen butikk i Oslo. - © Kristian Harby
Houdini med egen butikk i Oslo. - © Kristian Harby
Houdini med egen butikk i Oslo. - © Kristian Harby

Se alle

Annonse

Annonse

Dagens snøfall

Annonse