Norge

Å carve riktig: Typiske feiltrinn når en kjører på kanten

10th February 2017 | Skiinfo.de

Å carve riktig:  Typiske feiltrinn når en kjører på kanten- ©dolomites - Fotolia.com

Carving krever riktig teknikk og styrke.

Foto: dolomites - Fotolia.com

I artikkelen “Lær deg å carve riktig - grunnleggende elementer i carvingteknikk” fortalte vi kort om de grunnleggende elementene i carving-teknikk. I denne artikkelen skal vi fortelle om hva som kan gå galt i en carvingsving, og om typiske feil når det kommer til det å carve ned en enkel bakke.

Fysisk tungt

Carvingteknikk er i utgangspunktet ikke spesielt vanskelig å lære - men det er mange potensielle feiltrinn som avgjør hvorvidt svingen til slutt gir eller tar av farten din.

Mange skiløpere kan til tross for mange års erfaring på skiene fortsatt oppleve problemer med carving-teknikken, og ofte er det da mangel på grunnleggende ting som er avgjørende. Som for eksempel styrke og utholdenhet. Carving er nemlig ikke «lett». Hverken i overført betydning eller i  ordets rette forstand. Den oppfatningen deler vi med våre eksperter ved det tyske landslaget:

– Mange skiløpere, også på enkle løyper, er ikke fysisk skikket til å carve i det hele tatt. Spesielt når underlaget er av den litt vanskeligere sorten. For å få skiene opp på kanten og holde de der må man ha tilstrekkelig hastighet til ikke å falle – og det er dette som fordrer visse fysiske forutsetninger. I tillegg til en god mobilitet og bevegelse i ben og føtter, styrke og utholdenhet trekkes koordinasjon- og balanseevne fram som betingelsene for en trygg carving-sving, forklarer de.

Carving krever riktig teknikk og styrke.  - © Silvano Rebai - Fotolia.com

Carving krever riktig teknikk og styrke.

Foto: Silvano Rebai - Fotolia.com

Kraft og kantfølelse

En vanlig problemstilling for mange skiløpere i møte med carvingteknikken er en altfor rigid grunnstilling, og mangel på rørlighet:

– Vi ser ofte en passivitet på skiene, for eksempel: for lav kroppsspenning gjennom kurven gir tap av fart, sier Dr. Frank Reinboth.

Det høres jo plausibelt ut, og faktisk er det ren fysikk: I en sving vil kroppen på grunn av sentrifugalkreftene som oppstår dras utover. For å holde kroppen stabilt og skiene oppe på kanten, må kreftene tas i bruk, og en må holde imot.

Carving krever riktig teknikk og styrke.  - © dell - Fotolia.com

Carving krever riktig teknikk og styrke.

Foto: dell - Fotolia.com

Utålmodigheten må overkommes

Den kanskje mest klassiske feilen begår derimot mange skiløpere allerede ved svingens inngang. De går utålmodig videre, og kutter kurven i stedet for å la skiene carve seg selv rundt hele svingen. Ideen om å måtte rotere bena eller overkroppen er årsaken, og skiene følger ikke front til ende rundt svingen. Første grunnregel for carving er derfor: Vær tålmodig, la skiene gjøre jobben sin, og motvirk refleksen til rotasjonsbevegelser. Vær så stabil og sentrert over skiene som mulig. Dr. Frank Reinboth gjør det også klart:

– Man kan ikke alltid carve i enhver situasjon, man må også ha en myk kjørestil å veksle med, sier han.

For å la det være klart: Carving krever høy hastighet, og bremseeffekten i carvingsvinger er veldig lav.



 

 

Annonse

Annonse

Dagens snøfall

Annonse